Negen maanden jeugddetentie en verplichte leerstraf voor steekpartij bij Alfa-College

Negen maanden jeugddetentie en verplichte leerstraf voor steekpartij bij Alfa-College

Geschreven door | 2022-05-31T17:54:56+00:00 31 mei, 2022|ADP gehoord en gezien, Groningen, Rechtbank|

GRONINGEN – Een 19-jarige leerling van het Alfa-College in Groningen is voor een poging tot doodslag op een 17-jarige klasgenoot veroordeeld tot 270 dagen jeugddetentie, waarvan 222 dagen voorwaardelijk.

Daarnaast moet hij een verplichte leerstraf van veertig uur doorlopen.

De 19-jarige jongen kreeg de straf ook voor het mishandelen van een leeftijdsgenoot. Dat gebeurde een maand voor het steekincident bij vestiging van het Alfa-College aan de Boumaboulevard.

De steekpartij vond vorig jaar op 12 november plaats. De twee jongens hadden op die ochtend een woordenwisseling gehad. In de middagpauze laaiden de irritaties tussen hen weer op. De ruzie die daarop volgde liep volledig uit de hand.

Mes in buddyseat

Het latere slachtoffer liep met een paar andere jongens op de 19-jarige jongen af. Die pakte daarop een mes uit de buddyseat van zijn scooter en zwaaide daarmee in de richting van het latere slachtoffer. Die werd in zijn been gestoken en viel daardoor op de grond. Door de val brak hij zijn pols. Toen hij zich wilde afweren, werd hij ook in zijn andere been gestoken.

Na het steekincident ging de jongen er op zijn scooter vandoor. Twee dagen later kon hij worden ingerekend. De jongen zat 45 dagen in voorlopige hechtenis, maar werd onder zeer strenge voorwaarden geschorst. Met deze uitspraak hoeft hij de cel niet meer in.

Twee ernstige feiten

De rechtbank rekent het de jongen zwaar aan dat hij zich in korte tijd schuldig maakte aan twee zware feiten. Eén keer mishandelde hij een leeftijdsgenoot door hem te duwen en een klap uit te delen. Het tweede feit is een regelrechte poging tot doodslag. Volgens de rechtbank heeft hij zijn slachtoffers letsel en een zeer nare ervaring bezorgd.

Positieve houding

Maar bij de strafoplegging hield de rechtbank óók rekening met de leeftijd en de positieve houding van de jongen. In de woonvoorziening waar hij verblijft staat de jongen helemaal niet bekend als agressief. De delicten kwamen daar als een verrassing. Volgens deskundigen lijken de feiten te zijn ontstaan door acute angst en stress. De jongen zou niet weten hoe hij daar op een juiste wijze mee om moet gaan.

Enkelband

De rechtbank heeft, evenals de deskundigen, oog voor het feit dat de jongen het momenteel bijzonder goed doet. Hij houdt zich al bijna vijf maanden lang goed aan zijn schorsingsvoorwaarden, waaronder het dragen van een enkelband. Een nog langere onvoorwaardelijke jeugddetentie aan hem opleggen zou volgens de rechtbank de positieve lijn van de jongen kunnen doorkruisen.

Contactverbod

Wel moet hij van de rechtbank meewerken met de jeugdreclassering en moet hij zich laten behandelen. Ook moet hij voorlopig beschermd blijven wonen en zich inzetten voor een vast dagritme. Daarnaast is hem een contactverbod opgelegd met slachtoffer van de steekpartij.

Verplicht leren

De rechtbank wil met dit vonnis de jongen niet alleen straffen maar hem ook laten leren. Daarom moet hij een verplichte leerstraf van veertig uren doorlopen. Op die manier kan hij in de toekomst beter met angst en stress leren omgaan. ‘Daar kan hij alleen maar van profiteren’, aldus de rechtbank.

Het slachtoffer van het steekincident moest zich op de spoedeisende hulp aan zijn steekwonden laten behandelen. De 19-jarige jongen moet hem 3000 euro schadevergoeding betalen.

Wat is een verplichte leerstraf

Een leerstraf is bedoeld om bepaald gedrag van jongeren te beïnvloeden, om te voorkomen dat ze opnieuw in de problemen komen. Bij een leerstraf doen de jongeren verplicht mee aan een sociale- en cognitieve vaardigheidstraining. De training is bedoeld voor jongeren met een gemiddeld risico op recidive, die tekorten vertonen in de sociale probleemoplossingsvaardigheden. Er is vaak sprake van een licht verstandelijke beperking, in combinatie met een beperkt sociaal aanpassingsvermogen.

De 19-jarige jongen in deze zaak moet een kortdurend traject doorlopen van 40 uren, met als doel: het vergroten van zijn sociale vaardigheden, het omgaan met zijn sociale problemen, het opbouwen van meer zelfvertrouwen, en het vergroten van sociale steun om hem heen. Dit, om de kans op herhaling van zetten drastisch te verkleinen. 

Over de auteur:

Karin Rixt Smalbill is voor het ADP rechtbankverslaggever en blogt hierover op PenvanRixt. Ze is jurist, eigenaar van Succesbureau en Leiderschapstraining Ameland en is freelance journalist voor het DvhN. Tweets van Karin zijn te vinden als @karinrixt